I stopnia inżynierskie | ||
Studia | stacjonarne | niestacjonarne |
Informatyka | ||
Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni | ||
Systemy i sieci informatyczne | ||
Inżynieria bezpieczeństwa | ||
Bezpieczeństwo w systemach transportowych i logistycznych | ||
Inżynieria bezpieczeństwa technicznego |
Magisterskie jednolite | ||
Studia | stacjonarne | niestacjonarne |
Dowodzenie – studia wojskowe | ||
Dowodzenie pododdziałami | ||
Informatyka – studia wojskowe | ||
Eksploatacja systemów informatycznych | ||
Inżynieria bezpieczeństwa – studia wojskowe | ||
Inżynieria wojskowa | ||
Obrona przed bronią masowego rażenia |
Studia podyplomowe | więcej » |
Edukacja dla bezpieczeństwa - oferta edukacyjna dla nauczycieli | |
Zarządzanie kryzysowe w systemie bezpieczeństwa państwa |
Wydziały, jednostki | więcej » |
Instytut Dowodzenia | |
Instytut Przywództwa | |
Wojskowe Centrum Kształcenia Medycznego | |
Wydział Nauk o Bezpieczeństwie | |
Wydział Zarządzania |
W
Akademii Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki
prowadzone są badania naukowe w następujących dziedzinach nauki
oraz dyscyplinach naukowych:
dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych: inżynieria lądowa i transport,
dziedzina nauk społecznych: nauki o bezpieczeństwie; nauki o zarządzaniu i jakości.
Elitarność Akademii Wojsk Lądowych wynika między innymi z jednej z immamentnych jej cech polegającej na poznawaniu rozwiązań organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych stosowanych przez najlepszych na świecie. Najbardziej efektywne wzorce z tych obszarów są po ich dostosowaniu do potrzeb Akademii implementowane. W tym celu Akademia prowadzi współpracę międzynarodową z pięćdziesięcioma siedmioma prestiżowymi zagranicznymi ośrodkami akademickimi. Do najważniejszych dokonań w obszarze rozszerzania współpracy międzynarodowej należą:
nawiązanie współpracy oraz podpisanie dwustronnych porozumień z uczelniami amerykańskimi (United States Military Academy wWest Point, University of North Georgia, University of Charleston oraz Virginia Military Institute), które skutkują wymianą wojskową i akademicką. Akademia zainicjowała także współpracę z Massachusetts Institute of Technology (MIT), celem której jest między innymi udział podchorążych w zawodach projektowych odbywających się między kadetami USMA West Point, a studentami MIT,
realizacja dwóch międzynarodowych projektów Partnerstwa Strategicznego, w których liderem była AWL („Creating international semester regarding military education needs for future officers in Europe” - realizowany z uczelniami wojskowymi z Austrii, Czech, Węgier i Rumunii oraz „International Military Leadership Academy” - realizowany z akademiami wojskowymi z Portugalii i Grecji),
nawiązanie współpracy z kanadyjskim Royal Military College – Saint Jean, której celem jest wymiana studentów wojskowych,
rozwijanie współpracy z Akademią Wojskową im. Hetmana Piotra Sahajdacznego we Lwowie.
Szeroka współpraca Akademii między innymi z United States Military Academy w West Point daje podchorążym możliwość sprawdzenia swoich umiejętności wojskowych (przywódczych) w corocznych prestiżowych międzynarodowych zawodach użyteczno - bojowych Sandhurst organizowanych przez tę renomowaną uczelnię.
Rektor-Komendant AWL gen. bryg. dr hab. inż. Dariusz SKORUPKA w 2019 roku odbył staż naukowy w United States Military Academy w West Point.
Rektor-Komendant Akademii Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki gen. bryg. dr hab. inż. Dariusz SKORUPKA i Superintendent United States Military Academy w West Point Lt. gen. Darryl WILIAMS (odpowiednik Rektora-Komendanta)
Szeroka
współpraca międzynarodowa Akademii Wojsk Lądowych imienia
generała Tadeusza Kościuszki daje wymierne korzyści dla Wojska
Polskiego. Od dawna oczekiwany przez dowódców jednostek wojskowych
i wprowadzony przez Akademię Wojsk Lądowych kierunek studiów
Dowodzenie stał się doskonałą bazą wyjściową do wdrożenia
Systemu Kształtowania Przywódców w celu kompleksowego
przygotowania absolwenta do skutecznego realizowania zadań na
współczesnym polu walki. System ten jest kontynuacją
dotychczasowych osiągnięć Akademii w zakresie realizowanych zadań
związanych z rozwijaniem kompetencji przywódczych.
System
Kształtowania Przywódców wdrożony w Akademii Wojsk Lądowych
oparty został na celowej integracji rozwoju poszczególnych cech
osobowościowych oraz kompetencji merytorycznych, sprawnościowych i
społecznych, nabywanych przez podchorążych w toku studiów. System
ten oparty jest na doświadczeniach amerykańskich, który działa
obecnie w ramach „West
Point Leader Development System” w
United
States Military Academy w
West Point.
System Kształtowania Przywódców to z jednej strony skoordynowane i
wieloaspektowe działania zmierzające do ukształtowania silnego
charakteru przyszłego dowódcy, który identyfikuje się z ideałami
ważnymi dla żołnierza-obywatela, a w tym szczególnie z poczuciem
obowiązku, honorem, patriotyzmem i etyką. Z drugiej zaś strony,
wdrażany system to dążenie do osiągnięcia doskonałości w
kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji przywódczych, poprzez
przekazywanie w ramach realizowanych zajęć wiedzy fachowej, którą
wzmacnia się doświadczeniem praktycznym wykładowców i
instruktorów.
Akademia Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki dysponuje nowoczesną i wysoce wyspecjalizowaną bazą dydaktyczno-szkoleniową, która jest nieustannie rozwijana. Realizacja dotychczasowych wieloletnich planów zakupów najnowszych technologii wspierających procesy kształcenia i szkolenia studentów owocują zmniejszonymi kosztami kształcenia i szkolenia z jednoczesnym wzrostem jego efektywności.
Do najnowocześniejszych elementów bazy dydaktyczno-szkoleniowej zaliczają się:
Obecnie Akademia Wojsk Lądowych realizuje kolejne etapy wieloletniego planu zakupu wysoce zaawansowanych technologicznie urządzeń wspierających proces kształcenia i szkolenia studentów.
Współczesne procesy dowodzenia są silnie wspierane przez inteligentne technologie, które mają możliwość analizy wielu danych w czasie rzeczywistym, jednak to dowódcy i sztaby podejmują ostateczną decyzję, podstawą której zawsze będzie weryfikacja oparta na krytycznym myśleniu o wszelkich danych na temat przeciwnika i środowiska walki, a także o własnych możliwościach. Wypracowanie zatem optymalnego planu walki niezależnie od możliwości współczesnych systemów wspomagających procesy decyzyjne uzależnione jest od wielu złożonych kalkulacji: taktycznych, przestrzennych, czasowych, logistycznych i obliczeń targetingowych.
Dowódca
musi rozumieć zagrożenia związane z przetwarzaniem
zmistyfikowanych danych, kierując się wysoko rozwiniętym myśleniem
krytycznym. Dlatego przyszli dowódcy uczą się w Akademii Wojsk
Lądowych modelowania działań taktycznych i logistycznych. Ważną
zatem częścią programu studiów jest wdrażana program rozwijania
w podchorążych kompetencji matematycznych z ukierunkowaniem na
specjalne zastosowania w procesie dowodzenia.